pondělí 7. prosince 2015

Rozhovor s Jasmínou Badirovou



Dobrý den,

dnes tu máme zvláštního hosta.Spisovatelku a ochránkyni za lidská práva Jasmínu Badirovou,která souhlasila s rozhovorem.

Novinářka: ,,Jasmíno,kolik let uplynulo od útěku z Egypta?!"

Jasmína: ,,Pět let."

Novinářka: ,,To jste pomalu byla ještě dítě a musela jste být i velice statečná,když jste se tak rozhodla?!Můžete nám dnes říci,kdo Vám tehdy pomáhal?!"

Jasmína: ,,Moje matka a příbuzný v Anglii."

Novinářka: ,,Připomeňte čtenářům,proč jste vlastně utekla?!"

Jasmína: ,,Otec mně chtěl provdat a já nesouhlasila.V mé zemi ovšem názor ženy nikoho nezajímá.Navíc jsem odmítnutím zahanbila svého otce a poškodila rodinou čest,to se trestá smrtí.Musela jsem tedy utéct,pokud jsem nechtěla zvolit smrt."

Novinářka: ,,Vážně by Vás otec nechal zabít,to snad ne?!Co Vaše matka,nemohla zabránit tragédii?!"

Jasmína: ,,Otec měl na to právo,aby ochránil čest své rodiny.Zde je to nepochopitelné,ale u nás to tak funguje a nikdo se nad tím nepozastavuje.Matka se nemohla postavit otci.Porodila pouze jedno dítě a ke všemu dceru,mně.Riskovala dost,když mi pomáhala z útěkem."

Novinářka: ,,Úplně mi běhá mráz po zádech a je neuvěřitelné,že se něco takového děje v dnešní moderní době?!Kde je Vaše matka nyní,rozvedla se s otcem?!"

Jasmína: ,,Egypt je moderní,ale pořád se ctí tradice a čest,která je nadevše.Matka je stále v Egyptě.Rozvod nepřipadá v úvahu.V naší zemi se to rovná smrti,žena nemůže a nesmí zůstat bez manžela!"

Novinářka: ,,Jste s matkou i nadále v kontaktu a proč tedy nepřijede sem k Vám?!"

Jasmína: ,,Otec by jí to nikdy nedovolil.Žena musí mít ke všemu souhlas od svého otce,bratra či manžela.Nejsme spolu v kontaktu,bylo by to pro ni nebezpečné!"

Novinářka: ,,Pro Vás už nebezpečí nehrozí?!"

Jasmína: ,,Pokud se nevrátím do Egypta,jsem v bezpečí."





Novinářka: ,,Jasmíno,řekněte nám něco o svých knihách,prosím?!"

Jasmína: ,,Moje první kniha s názvem Jasmína z harému je vlastně autobiografií o mně samé,od mého narození po současnost.Druhá kniha nese název Tradice a čest a je to spíš kniha o pochopení našich tradic,našeho myšlení a způsobu života.Nikdy se nevzdám je souhrn z předešlých knih plus odkaz pro co já bojuji.Velice mně těší,že je o knihy veliký zájem!"

Novinářka: ,,Přiznám se,že jsem první dvě knihy četla a na tu poslední se chystám také (úsměv).Prožívala jste krásné dětství v paláci a se služebnictvem.Hodně jste procestovali a otec Vám umožnil vysoké vzdělání.Přesto je jasné,že je to zcela jiný svět,než-li na který jsme zvyklý zde u nás.Oddělování žen od můžů,neustále podřizování a pokora od útlého dětství,přesto se zdá,že jste byla tehdy šťastná?!"

Jasmína: ,,Skutečně jsem byla.Ačkoliv dnes by mně otec zabil a měl by na to právo,jako dítěti se mi neustále věnoval a cítila jsem,že mně moc miluje,ačkoliv jsem byla pouhou dcerou.V našem domě bylo neustále plno a rušno,přesto když člověk chtěl,našel si klidné místo.Dům byl plný dětí,mých sourozenců,bratranců a sestřenic a nikdy nikdo je neokřikoval,že by dělali hluk apd...,protože zkrátka nikdo o nich nevěděl.Je normální,že muži mají své pokoje a ženy také,je to z důvodu,aby muži nebyli rušeni.Děti do určitého věku vyrůstají společně.Chlapci se později přestěhují do mužské části.Dívky harém vlastně opustí až po svatbě nebo také nikdy,pokud se je nepodaří provdat.Muži a ženy jedí odděleně a je toho víc a všechny pravidla,zákony a tradice si může každý přečíst v mé druhé knize s názvem Tradice a čest."

Novinářka: ,,Vypadá to,že jste byly pořád samy,jakoby odstrčené?!"

Jasmína: ,,Tak to vnímáte Vy.Veskutečnosti v našem světě není nikdy nikdo sám.U nás ženy drží pohromadě,cítíte u nich bezpečí,lásku a přátelství,ale na druhou stranu nikde neexistuje tolik intriků jako právě v harému.Je to složité a pro cizince nepochopitelné!"

Novinářka: ,,Ve vašich knihách se dočteme i o citlivých tématech.Vaší sestřenici ukamenovali,protože byla znásilněná.Pořád se také v některých částech dodržují rituální ženské obřízky,z mého pohledu naprosto zbytečné a pro ženy traumatizující,co si o tom myslíte Vy,Jasmíno?!"

Jasmína: ,,Bohužel tomu tak je.Prožila jsem krásné dětství,svůj domov jsem milovala.Uctívala jsem naší zem a korán,stále jsem muslimkou.Víra jako taková špatná není,ale špatní lidé náboženství využívají a překrucují ke svým prospěchům a to je dost smutné.
Moji sestřenici zabili její bratři a její vlastní otec,ukamenovali jí pro výstrahu ostatním ženám.Zostudila rodinu.Neměla dovolit,aby se něco takové stalo.Zde je žena litována a muže stíhají zákony,u nás tomu je bohužel jinak a já s tím nesouhlasím!
Obřízka je zločin a k ničemu.Ani v koránu nikde nestojí,že by toto žena měla postupovat!Dívky,které tohle postoupí,si nesou následky po celý svůj život.Utrpí jejich psychika,podepíše se to na milostném a sexuálním životě,kdy žena ze sexu nic nemá a navíc jí to způsobuje i bolest v některých případech.Při porodu nastávají komplikace a mnohdy ženy umírají.Bojuji aby se tento barbarský zvyk jednou provždy zakázal!"

Novinářka: ,,Dovolte mi citlivou otázku,Vy sama jste obřízku podstoupila?!"

Jasmína: ,,Ne,můj otec byl v tomhle směru naštěstí už moderní a uznával,že je to nesmyslný zvyk!Poznala jsem ale mnoho dívek a žen,co si tím prošly a všechny k tomu byli donuceni s následky na celý život!"

Novinářka: ,,To je zkrátka příšerné!Změníme téma...Nedávno jste fotila do kalendáře,líbilo se Vám focení?!"

Jasmína: ,,Ano,ale byla jsem hrozně nervózní.Pořád je ve mně výchova mého otce a tohle by určitě neschválil?!"





Novinářka: ,,Řekněte nám něco o sobě,co máte ráda?!Jaké máte zájmy ve volném čase (úsměv) ?!"

Jasmína: ,,Miluji knihy,takže ráda čtu a psaní knih je mým velkým koníčkem.Mám ráda květiny,baví mně vařit a péct,tradiční jídla i nové recepty a místní pokrmy.Miluji meruňky tak moc,že jsem si vysloužila v dětství přezdívku Mišmiš od svého bratra Zachariáše.Mišmiš,to je slovo pro meruňky v našem jazyce (smích).Nedávno jsem si pořídila domácího mazlíčka (úsměv),jedná se o zakrslého králíka a bude v kalendáři se mnou.Hledám pro něj jméno(smích)...Také mně začalo bavit kreslení a malování obrazů..."

Novinářka: ,,Tak se budem moct těšit třeba i na nějakou výstavu (úsměv)?!Děkujem Jasmíno za příjemný rozhovor."

Jasmína: ,,Také děkuji za pozvání."





Děkuji za Váš čas
a přeji krásný den,
La Micha & její panenky.


Žádné komentáře:

Okomentovat

Svatba Marion & Adama

  Marion snad ještě nikdy nebyla tak šťastná.Sedí v nové ložnici v novém bytě.Adam měl pravdu,byt se zdál dokonalý.Dnes je jejich velký den....